معرفی کتاب

معرفی بهترین کتاب های تاریخ جهان!

آنچه در این مقاله خواهید خواند

پیشنهاد کتاب برای مطالعه همواره کار سختی است. کتاب خوب از دید هر فرد تعریف جداگانه دارد و در این میان بسته به سلیقه‌ی افراد متغیر است، اما وقتی شما شروع به کتابخوانی می‌کنید و با کتاب‌های بیشتری آشنا می‌شوید بهتر میتوانید فرق کتاب خوب را از دیگری تشخیص بدهید! شاید در شروع کتابخوانی و پاگذاشتن در مسیر تبدیل شدن به یک کتابخوان حرفه‌ای، هیچ‌چیز مهم‌تر از انتخاب کتاب‌های مناسب برای مطالعه نباشد. سوالی که معمولا توسط افراد در این مرحله مطرح می‌شود این است که چه کتابی بخوانم یا برای مطالعه از چه کتابی شروع کنیم؟

شاید اولین کاری که باید انجام دهیم، پیدا کردن یک لیست راهنما از کتاب‌هایی است که آن‌قدر تاثیرگذار بوده‌اند که همیشه در لیست بهترین‌های مردم در سراسر تاریخ ادبیات قرار گرفته‌اند و باید آن‌ها را خواند.

معرفی ۴۰ کتابی که قبل از ۴۰ سالگی باید خواند

شاید انتخاب سرتیتری به عنوان ۴۰ سالگی برای این مقاله کمی عجیب باشد، اما به نظر من حد واسط عمر یک انسان مدرن محسوب می‌شود که در آن زمان به پختگی خواهد رسید. اگر از کسی در این سن و سال بپرسید که اگر بلایی مهیب رخ دهد حاضر است چه چیزی را نجات دهد حتما چیزی جز بهترین دوستان و یا فرزندان و همسر نیست. مادیات رخت بر بسته و جایش را به معرفت انسانی و از خودگذشتگی خواهد داد. دویدن های بی وقفه جایش را به ایست‌ها و تامل کردن‌های قبل از حرکت داده است و این چیزی است که حاصل اندوخته فکری اوست. این ۴۰ کتاب انسان را دقیقا به نقطه‌ای می‌رساند که اگر بخواهد نیمه دوم زندگی خود را شروع کند حتما نیمه بهتری خواهد بود و برنده ذهنی موجودیت در این دنیا می شود.

کسی‌که کتاب می‌خواند، هزاران زندگی را پیش از مرگ خود تجربه می‌کند، اما کسی‌که کتاب نمی‌خواند، فقط یک زندگی را تجربه می‌کند.

جورج آر. آر. مارتین

۱- رمان سینوهه

درباره‌ نویسنده:

سینوهه اولین و موفق‌ترین رمان تاریخی میکا والتاری است که برای او شهرت بین‌المللی به ارمغان آورد. والتاری سینوهه را در سال۱۹۴۵ درباره‌ی وقایع مصر باستان و دورهٔ سلطنت آخناتون و به سلطنت رسیدن هورم‌هپ در ۷۸۵ صفحه به زبان فنلاندی‌ نوشت.

خلاصه داستان:

داستان کتاب از آنجایی شروع می شود که مرد و زنی فقیر که هرگز صاحب فرزند نمی شدند فرزندی را در حالی که در سبدی بر رود نیل شناور بود می یابند و او را از رحمت آمون دانسته و تصمیم به پرورش او می گیرند و نام او را سینوهه می گذارند. در ادامه ی داستان سینوهه به کشور های مختلفی مانند بابل و میتانی سفر می کند و به هویت خود نیز پی می برد. او در بازگشت به مصر به عنوان سر شکاف سلطنتی فرعون منصوب می شود و ثروت زیادی نیز به کمک غلام خود کاپتا به دست می اورد .

آنقدر ماجرای سینوهه خوب نوشته شده است که آدم می‌تواند خودش را در تمام صحنه‌­ها تصور کند. خودش را بگذارد جای سینوهه‌­ی کچل (نمی­دانستم مصری­ها بی‌مویی کامل سر و بدن را تمدن می‌­دانستند! حتی زن‌­ها هم باید کچل می­شدند! به ویژه ملکه‌­‌ها؛ و از موی مصنوعی استفاده می‌­کردند! در حالی که در ایران باستان ملکه­‌ها موهایشان بلند بوده و عوام به دلیل کار زراعت به ویژه، موهای کوتاه داشتند و در واقع موی سر وجه تمایز ملکه و یک بانوی عادی بوده است.) و با سینوهه به همه جا سفر کند.

۲- رمان جنگ و صلح

درباره‌ نویسنده:

رمان جنگ و صلح نوشته‌ی لئو تولستوی نویسنده مشهور روسی است، این کتاب یکی از مهم‌ترین رمان‌های ادبی جهان به شمار می‌رود. جنگ و صلح یک رمان نسبتاً طولانی است و مشتمل بر چهار جلد است.

خلاصه داستان:

رمان با ماجرای یک مهمانی آغاز می‌شود. صلح و آرامش در همه‌جا برقرار است و خواننده در این مهمانی با برخی از شخصیت‌های مهم کتاب آشنا می‌شود. این مهمانی وضعیت جامعه اشراف‌زاده را قبل از جنگ نشان می‌دهد. اما در اواخر همین مهمانی که سراسر شادی و زیبایی است، زمزمه‌هایی از جنگ وجود دارد. افراد مختلف درباره ناپلئون صحبت می‌کنند که چگونه در اروپا ناآرامی ایجاد کرده است و به دنبال کشورکشایی در جهان است. جوانان با حرارت از ناپلئون صحبت می‌کنند و هیچ فکر نمی‌کنند که او ممکن است روزی به روسیه هم حمله کند. همچنین از اعلامیه‌های جنگ می‌گویند و اینکه آیا باید در جنگ احتمالی شرکت کنند یا نه.

یکی از نکته‌های اصلی که در این رمان به آن پرداخته شده است، بیهودگی جنگ‌های مکرر و به دنبال آن صلح‌های ناپایدار است؛ جنگ‌هایی که به جز کشتن و کشته شدن هیچ دستاوردی ندارد، مگر ویرانی؛ از این رو می‌توان رمان جنگ و صلح را یک اثر در مذمت جنگ یا ضدجنگ نامید.

۳- رمان برادران کارامازوف

درباره‌ نویسنده:

رمان برادران کارازوف رمان آخرین اثر نویسنده بزرگ روس، فیودور داستایفسکی است. رمانی که داستایفسکی سه سال از آخرین سال‌های عمر خود را صرف نوشتن آن کرد. این رمان نهایتا در سال ۱۸۸۰ به پایان رسید و اگر نویسنده از دنیا نمی‌رفت قصد داشت داستان آن را ادامه دهد. به اعتقاد بسیارانی این رمان بزرگ‌ترین رمان داستایفسکی است.

خلاصه داستان:

پیرمردی فاسد و شهوت پرست که ثروت و املاک او شهرت زیادی دارد، حاصل دو ازدواج مشروعش سه فرزند پسر است که در این میان پسر چهارمی هم از رابطه‌ای نامشروع دارد. اما این چهار پسر هیچ گاه از اهمیت خاصی برای او برخوردار نبودند و او عمر خود را صرف ارضاء امیال حیوانی‌اش کرده و آنها را بدون جیره و مواجب به حال خود رها کرده. فئودور به سبب این زندگی نکبت بار هیچ نوع رابطه احساسی با فرزندان خود نداشته و حتی در زمان تولد و مراحل رشد آنها نقشی بر عهده نداشته.

از دروغ بپرهیز، از همه‌ی دروغ‌ها، مخصوصا دروغ به خودت. مراقب دروغ خودت باش و هر ساعت، هر دقیقه، آن را وارسی کن. و از سرزنش بپرهیز، هم سرزنش خودت و هم سرزنش دیگران: آن‌چه در تو بد می‌نماید به صرف این حقیقت که آن را در خودت مشاهده کرده‌ای پالایش می‌یابد. و از ترس دوری کن، گرچه ترس صرفا پی‌آمد هر دروغی است. از کم‌دلی خودت در دستیابی به عشق نهراس، و در عین حال حتی از کارهای بد خودت هم نهراس.

بخشی از رمان برادران کارامازوف

پیشنهاد می کنیم مطلب «بهترین کتاب هایی که خوانده ام!» را حتما بخوانید.

۴- رمان بلندی‌های بادگیر

درباره‌ نویسنده:

کتاب بلندی‌های بادگیر یا به عنوانی دیگر عشق هرگز نمی‌میرد اولین و تنها رمان امیلی جین برونته است که در سال ۱۸۴۷ با نام مستعار او آلیس بل منتشر شد. یک سال بعد، یعنی در سال ۱۸۴۸، امیلی برونته بر اثر بیماری سل از دنیا رفت.

خلاصه داستان:

بلندی‌های بادگیر بارها به عنوان عاشقانه‌ترین رمان انگلیس برگزیده شده است. این کتاب که شرح دلدادگی کاترین و هتکلیف را بیان می‌کند، تصویری واضح، دلنشین و در عین حال تلخی از این دلباختگی و سنگ‌هایی‌ست که بر سر راه آن دو افتاده است. رمان روایتی است عاشقانه که با لحنی شاعرانه تعریف شده است و به وضوح اوج تاثیر رفتارهای خوش و رفتارهای بد را در طی زمان به تصویر می‌کشد.

کتاب بلندی‌های بادگیر بعد از مرگ امیلی و پس از یک نظرسنجی برای زیباترین جمله ادبی به عنوان عاشقانه‌ترین کتاب انگلیسی انتخاب و شناخته شد.

 این کتاب یکی از صد رمان برتر جهان است.

از کتاب بلندی‌های بادگیر به دلیل شهرت و استقبال زیاد خوانندگان فیلم‌های متعددی ساخته شده است. از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به ۲ فیلم و ۱ سریال به همین نام در سال‌های ۱۹۳۹، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ اشاره کرد.

به طوری که عنوان اصلی این کتاب یعنی Wuthering heights نام مکانی است که داستان در آن جا اتفاق می‌افتد. به لحاظ جغرافیایی و در واقعیت این مکان در بلندی قرار گرفته و بادگیر است.

۵- رمان خوشه‌ های خشم

درباره‌ نویسنده:

کتاب خوشه‌های خشم رمانی بسیار جذاب و خواندنی از جان اشتاین‌بک نویسنده آمریکایی است. این رمان درباره دوره‌ای از تاریخ آمریکاست که قحطی و ماشینیسم باعث آواره شدن هزاران هزار خانوار شد و داستان کتاب روایت یکی از این خانواده‌هاست.  جان اشتاین‌بک در سال ۱۹۶۲ به خاطر آثارش و به‌خصوص به خاطر دو کتابِ خوشه‌های خشم و موش‌ها و آدم‌ها توانست برنده جایزه نوبل ادبیات شود.

خلاصه داستان:

خوشه‌های خشم با توصیف طوفان‌های شدید آغاز می‌شود. طوفان‌هایی که مزرعه‌ها را از بین می‌برد و محصولات را زیر شن دفن می‌کند. محصولاتی که زندگی افراد بسیاری به آن وابسته است. با از بین رفتن محصولات، بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند بدهی خود را به بانک پرداخت کنند که در نتیجه آن، بانک زمین‌های آنان را تصاحب کرده و همه را مجبور به ترک خانه‌هایشان می‌کنند. بانک می‌خواهد زمین‌ها را به شیوه‌های جدید و با استفاده از ماشین‌آلات مدرن مانند تراکتور زیر کشت ببرد و دیگر نیازی به افراد محلی که تنها استفاده از گاوآهن را می‌دانند ندارد.

یه چیزی تو زندون یاد گرفتم که میخوام بهت بگم، آدم هیچ‌وقت نباید به اون روزی که آزاد میشه فکر کنه. اینه که آدمو دیوونه میکنه. باید به فکر امروز بود و بعد به فردا. باید همین کارو کرد. این کاریه که آدمهای کارکشته میکنن. تازه‌واردها سرشونو به دیوار میکوبن و هی میپرسن چه‌قدر دیگه باید بمونیم. چرا به روزی که هنوز نیومده فکر می‌کنی؟

بخشی از رمان خوشه‌های خشم اثر جان اشتاین بک

این رمان درباره زندگی سخت کارگران آمریکایی است که به دنبال زندگی بهتر در حال مهاجرت هستند. داستان اصلی رمان درباره خانواده جادها است اما در فصل‌های کوتاه نیز به بررسی کلی زندگی کارگران مهاجر پرداخته می‌شود.

روایت این رمان بصورت سوم شخص نامعلوم صورت گرفته است . اما راوی به تمامی اتفاقات ، تاریخ ها و وقایع وقوف کامل دارد و همه ی شخصیت ها را نیز به عالی ترین وجه ممکن می شناسد و از افکار آن ها آگاه است.

۶- رمان کیمیاگر

درباره‌ نویسنده:

رمان کیمیاگر اثر نویسنده برزیلی مشهور و برجسته پائولو کوئیلو است که تاکنون به بیشتر از ۵۰ زبان ترجمه شده است. بیش از ۶۵ میلیون نسخه از کتاب کیمیاگر به فروش رفته است و یکی از پرطرفدارترین کتاب‌های جهان محسوب می‌شود.

خلاصه داستان:

داستان درباره پسرک چوپانی به نام سانتیگو بوده که ساکن شهری به نام آندلس در اسپانیاست. او قبلاً مدتی در مدرسه علوم دینی تحصیل می‌کرده و فردی با سواد است و کتاب‌های داستانی و اصولاً هر کتابی که به دستش برسد می‌خواند. او چندین بار خواب گنجی مدفون در اهرام مصر می‌بیند و در ادامه پیرمردی ناشناس، در اولین برخورد از راز دل سانتیگو با وی سخن می‌گوید و سانتیاگو این خواب و تعبیر آن را به عنوان «افسانه شخصی» برای خود در نظر گرفته و ندیده و نشنیده گوسفندان خود را می‌فروشد، ترک یار و دیار می‌کند و در پی حصول افسانه شخصی‌اش متحمل رنج‌ها و سختی‌هایی می‌شود وحدود سه سال در صحراهای شمال آفریقا به طرف مصر می‌رود.

کیمیاگر داستانی پرکشش و جذاب دارد و سبک داستانی آن مشابه سبک داستان‌های شرقی است؛ روح کلی داستان دعوت به آزاد شدن از تعلقات و وابستگی‌ها و آغاز سفر است که در نهاد بشر وجود دارد. همچنین جملات قصار جالبی در جای جای این داستان وجود دارد که به نوبه‌ی خود بسیار زیبا هستند.

مردم خیالاتی‌اند و بر این تصور که دقیقاً می‌دانند دیگران چگونه باید زندگی کنند، اما هیچ‌کس هرگز در طول عمرش یاد نگرفته‌ است خود چگونه زندگی کند. مثل آن زنکِ کولی، که به قولی از گذشته می‌گفت و از آینده حرف می‌زد، تعبیر خواب می‌شناخت و به دیگران می‌گفت که چه باید بکنند، ولی خودش درگیر زندگی‌اش بود و نمی‌دانست چگونه می‌توان رموز خواب‌ها را شناخت. 

بخشی از رمان کیمیاگر

۷- رمان سیذارتا

درباره‌ نویسنده:

سیذارتا – Siddhartha نام اثری است جاودانه از نویسنده چیره دست، هرمان هسه که به تحول معنوی و سلوک عرفانی یک مرد هندی برهمن می‌پردازد. این کتاب در سال ۱۹۲۲ و پس از آنکه نویسنده مدتی در دهه ۱۹۱۰ در هند به سر برد انتشار یافت. سیذارتا در زبان سانسکریت، یعنی «کسی که به هدفش رسیده‌است».

خلاصه داستان:

این داستان نیز مانند دیگر داستان معروف هسه، به خودشناسی، معرفت شناسی و قدرت درونی انسان می‌پردازد. هرمان هسه در این رمان فلسفی، زندگی دو برهمن را به نام‌های سیذارتا و گوویندا که یکی به مریدان بودا می‌پیوندد و دیگری زندگی جسمانی را ترجیح می‌دهد، شرح داده‌است.

سیذارتا پسر برهمنی است که، از درس های پدر و فرهیختگان، روحش اقناع نمی شود و آرامش به دست نمی آورد و در یافتن خویشتن خویش تلاش می کند. او پی می برد که آموزش کافی نیست و باید خودش جست وجو کند و راه را طی کند و بر خویشتن خویش چیره شود.

سیذارتا نشان می دهد که راه را در شناخت خویشتن، خود انسان باید پیدا کند و تمام جست وجو در جهت خویشتن است. راه سیذارتا از خانه پدری تا رود است؛ یعنی سمبل طبیعت، سیذارتا هماهنگی جزء با کل و با وحدت است.

یافتن زمانی محقق می‌شود که از هدف آزاد باشی و دل را گشوده بداری.

بخشی از کتاب سیذارتا

۸- رمان جنایت و مکافات

درباره نویسنده:

رمان بزرگ و فوق‌العاده جنایت و مکافات با عنوان انگلیسی Crime and Punishment اثری ماندگار از فئودور داستایفسکی داستان‌نویس واقع‌گرا و بزرگ قرن نوزدهم روس است.

خلاصه داستان:

ماجرای جنایت و مکافات حول زندگی یک دانشجوی رشته‌ی حقوق به نام «رادیون راسکولنیکف» می‌چرخد. جوانی که فشار فقر دارد خردش می‌کند. او اصولی برای خود دارد و بر اساس این اصول هم دست به قتل می‌زند. شخصیت راسکولنیکف مرد جوانی است که با پا فراتر از مرزها گذاشتن و انجام ناهنجاری به اندیشه‌های خودش جامه‌ی عمل می‌پوشاند. او هیچ اصل و قاعده‌ی تحمیلی از جامعه را نمی‌پذیرد. شخصیتی آزمون‌گراست و تا ته‌وتوی یک چیز را درنیاورد، دست برنمی‌دارد. تا آخرین مرزها پیش می‌رود و رنج حاصل از آن را به جان می‌خرد.

مضمون کتاب جنایت و مکافات، قتل و تاثیر آن بر قاتل است. درون‌نگری یکی از ویژگی‌های بارز داستایفسکی بود که آن را به همراه تجارب شخصی‌اش از زندان وارد داستان کرد. او توجه زیادی به حالات درونی قهرمان کتابش راسکولنیکف داشت. به باور داستایفسکی در موقعیت‌هایی که روان نامتعادل شود، بهتر می‌توان جوهر باطنی انسان را شناخت. او علاقه داشت بداند راز ذات آدمی چیست؛ در اصل چه بوده و جامعه چه از آن ساخته است.

داستایوفسکی قبل از نوشتن این کتاب ۴ سال را در اردوگاه کار زندان سیبری گذرانده بود.

اولین فیلم صامت آمریکایی در سال ۱۹۱۷ براساس این کتاب اکران شد.

زیرک‌ترین اشخاص را باید سر آسانترین چیزها گیر انداخت. 

بخشی از رمان جنایت و مکافات

۹- کتاب دنیای سوفی

درباره نویسنده:

کتاب دنیای سوفی با عنوان انگلیسی Sophie’s world کتابی از یوستین گردر، نویسنده نروژی است. این کتاب داستانی درباره تاریخ فلسفه است که به شکل رمان نوشته شده است. یوستین گردر استاد فلسفه در دانشگاه بود و سال‌ها در برگن فلسفه تدریس کرد.

خلاصه داستان:

سوفی دختری نوجوان است که بسیار پرشور و انرژی است. او مثل همسالان خود فکر نمی‌کند و دغدغه او با همسالانش فرق دارد. یک روزنامه و نوارهای ضبطی به دست سوفی می‌رسد که موضوع اصلی کتاب است. اولین نامه بسیار مرموز و کوتاه بود. نویسنده از همان نامه ابتدایی ذهن سوفی را درگیر سوالاتی عجیب می‌کند. تو کیستی؟ مخاطب او هم کسی به نام هیلد مولر بود. اولین سوالی که ذهن سوفی را درگیر کرد این بود که فرستند نامه کیست؟ سوال دوم این بود که هیلد مولر چه کسی است؟ نامه‌های بعدی هم کوتاه و چند جمله‌ای بودند. اما حالا به غیر از هویت نویسنده و مخاطب، سوالات بیشتری ذهن سوفی را درگیر خود کردند. سوالاتی در باب چیستی ماهیت انسان و هستی.

دنیای فلسفه، دنیای سوال‌های بنیادین و اساسی از زندگی و دنیا است. بسیاری فکر می‌کنند فلسفه، مباحث بسیار سنگین و پیچیده مطرح می‌کند که فهم آن از توان غالب افراد جامعه خارج است. اما یوستین گردر با کتاب دنیای سوفی توانسته است این مشکل را برای بسیاری از افراد علاقه‌مند به فلسفه حل کند.

محبوبیت کتاب موجب شد یک فیلم سینمائی در سال ۱۹۹۹ در کشور نروژ و یک سریال هشت قسمتی تلوزیونی تحت عنوان دنیای سوفی در کشور های استرالیا و ایسلند ساخته شود .

این محبوبیت به همین جا ختم نشده و نسخه بازی کامپیوتری دنیای سوفی در سال ۱۹۹۸ و بازی رومیزی (برد گیم) آن در سال ۱۹۹۹ و یک تک آهنگ نیز با همین نام منتشر شود .

فرافکنی، نسبت دادن خصایلی است به سایرین که می‌کوشیم در خود سرکوب سازیم. آدمی که، مثلا، خیلی خسیس است، همه مردم را پول‌دوست می‌خواند. و کسی که مدام در فکر مسائل جنسی است بیش از همه از شهوترانی دیگران به خشم می‌آید.

بخشی از کتاب دنیای سوفی

۱۰- رمان مزرعه حیوانات

درباره نویسنده:

رمان مزرعه‌ی حیوانات با عنوان اصلی Animal Farm در کنار رمان ۱۹۸۴ دو اثر برجسته و به‌ یادماندنی از جورج اورول است که هر زمان به مطالعه آن‌ها بپردازید، شگفت‌زده خواهید شد.

خلاصه داستان:

در این کتاب، داستان حکومت حیوانات بر حیوانات روایت می‌شود؛ حکومتی که در ابتدا قصد دارد مزرعه را از زیر ستم‌های مالک مزرعه که یک انسان است، خارج سازد؛ اما درنهایت شاهد شکل‌گیری یک دیکتاتوری از جنس حیوانی هستیم. کتاب به زیبایی هرچه تمام تر تنزل انقلابی شکوهمند را به یک بهره کشی جاه طلبانه نشان میدهد. انقلابی که با این هفت فرمان‬ شکل گرفت:

  • هر موجودی که روی دو پا راه برود دشمن است.
  • هر موجودی که روی چهار پا راه برود، یا بال داشته باشد، دوست است.
  • هیچ حیوانی حق ندارد لباس بپوشد.
  • هیچ حیوانی حق ندارد در تخت‌خواب بخوابد.
  • هیچ حیوانی حق ندارد مشروب بنوشد.
  • هیج حیوانی حق ندارد حیوان دیگر را بکشد.
  • همه‌ی حیوانات با هم برابرند.

براساس این کتاب، یک فیلم انیمیشن بریتانیایی در سال ۱۹۵۴ میلادی به کارگردانی John Halas و Joy Batchelor ساخته شده است.

مرغ‌ها بی‌درنگ اعدام شدند و تدابیر امنیتی تازه‌ای برای حفظ جان ناپلئون به عمل آمد. چهار سگ شب‌ها در اطراف تخت‌خواب او نگهبانی می‌دادند – در هر گوشه‌ی تخت، یک سگ – و خوک جوانی به نام پینکای هم وظیفه داشت غذای ناپلئون را قبل از او بچشد، مبادا سم در آن ریخته باشند.

بخشی از کتاب مزرعه حیوانات

۱۱- رمان ملت عشق

درباره نویسنده:

الیف شافاک نویسنده رمان مشهور ملت عشق در سال ۱۹۷۱ در فرانسه به دنیا آمد. او تاکنون ۱۶ کتاب را به رشته تحریر درآورده است اما کتاب ملت عشق از معروفترین آنهاست و بیش از ۵۰۰ بار تجدید چاپ شده و به ۴۹ زبان ترجمه شده است. 

خلاصه داستان:

کتاب ملت عشق دو داستان را به صورت موازی پیش می‌برد. داستان اول، قصه زنی چهل ساله است به نام اللا است که رابطه‌اش با همسرش سرد است و با اینکه متوجه خیانتش شده اما حرفی به همسرش نمی‌زند. اللا در بیست سال زندگی مشترکش دچار روزمرگی بوده و تنها سرگرمی‌اش کلاس آشپزی است. در آستانه چهل سالگی در یک انتشارات مشغول به کار می‌شود. و وظیفه‌اش نوشتن گزارشی برای رمان «کفر شیرین» نوشته «عزیز زاهارا» است. همین اتفاق داستان اول را به داستان دوم نزدیک می‌کند.

داستان دوم رمان ملت عشق در قرن هفتم روایت می‌شود، داستان وارد شدن شمس تبریزی به زندگی مولانا است. کسی که زندگی مولانا را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و راه جدیدی پیش پای او می‌گذارد.

کتاب ملت عشق در سال ۱۹۸۸ برنده جایزه مولانا شد.

الیف شافاک در سال ۲۰۱۷ بعنوان یکی از ۱۲ نفری که دنیا را به جایی بهتر تبدیل میکنند، انتخاب شد.

کلماتی که برای توصیف پروردگار به کار می‌بریم، همچون آینه‌ای است که خود را در آن می‌بینیم. هنگامی که نام خدا را می‌شنوی ابتدا اگر موجودی ترسناک و شرم‌آور به ذهنت بیاید، به این معناست که تو نیز بیش‌تر مواقع در ترس و شرم به سر می‌بری. اما اگر هنگامی که نام خدا را می‌شنوی ابتدا عشق و لطف و مهربانی به یادت بیاید، به این معناست که این صفات در وجود تو نیز فراوان است.

بخشی از کتاب ملت عشق

۱۲- رمان شازده کوچولو

درباره نویسنده:

کتاب شازده کوچولو یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین داستان های سبک کلاسیک مدرن اثر نویسنده فرانسوی آنتوان دوسنت اگزوپری است که اولین بار در سال ۱۹۴۳ و یک سال قبل از سقوط هواپیمای اگزوپری و مرگ او منتشر شده است.

خلاصه داستان:

راوی داستان مرد خلبانی است که در دوران کودکی خود متوجه شده بزرگسالان دچار کمبود تخیل و فهم کامل هستند، او پس از فرود آمدن در یک صحرا با پسر بچه ای روبه رو می شود که از اخترک B-612 آمده است. خلبان نام شازده کوچولو به او می دهد و داستان کتاب با صحبت هایی که بین آن دو رد و بدل می شود شکل می گیرد.

شازده کوچولو داستان زندگی اش را برای خلبان تعریف می کند، او در اخترک کوچکش بیشتر اوقات خود را صرف کندن نهال های بائوباب می کرده تا مانع بزرگ شدن آن ها و خورده شدن اخترکش شود تا این که روزی گل سرخ زیبایی به شکل انسان روی اخترک به دنیا می آید. او عاشق گل زیبا می شود اما غرور و خواسته های گل سرخ به قدری زیاد است که شازده کوچولو سرانجام او را رها کرده و سفرش به اخترک های دیگر را آغاز می کند.

این کتاب به بیش از ۲۸۰ زبان و گویش ترجمه شده و با فروش بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ محسوب می‌شود.

کتاب شازده کوچولو «خوانده شده‌ترین» و «ترجمه شده‌ترین» کتاب فرانسوی‌زبان جهان است و به عنوان بهترین کتاب قرن ۲۰ در فرانسه انتخاب شده است.

از این کتاب به طور متوسط سالی ۱ میلیون نسخه در جهان به فروش می‌رسد. این کتاب در سال ۲۰۰۷ نیز به عنوان کتاب سال فرانسه برگزیده شد.

فقط چیزهایی را که اهلی کنی می‌توانی بشناسی. آدم‌ها دیگر وقتِ شناختنِ هیچ‌چیز را ندارند. همه‌ی چیزها را ساخته و آماده از فروشنده‌ها می‌خرند ولی چون کسی نیست که دوست بفروشد، آدم‌ها دیگر دوستی ندارند.

بخشی از کتاب شازده کوچوکو

۱۳- رمان کوری

درباره نویسنده:

رمان کوری  با عنوان اصلی Blindness رمانی از ژوزه ساراماگو که نخستین بار در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. ساراماگو که در سال ۱۹۹۸ جایزهٔ نوبل ادبیات را به‌دست‌آورد در این رمان از کوریِ انسانها داستانی زیبا جذاب و شاهکار خلق کرده است. 

خلاصه داستان:

کتاب کوری رمانی در مورد کور شدن و کور ماندن است. در این کتاب نه شهر نام دارد و نه افراد. شخصیت‌های اصلی این رمان را افراد زیر تشکل می‌دهند:

  • همسر چشم پزشک
  • چشم پزشک
  • مردی که اول کور شد
  • دختر عینکی
  • پسر لوچ
  • پیرمردی که چشم بند داشت

کتاب کوری که درباره رعایت نکردن حقوق دیگران است و رمان در یک چهار راه آغاز می‌شود. جایی که اولین نفر به یک کوری عجیب دچار می‌شود. یک نوع کوری که در آن چشم‌ها سیاهی را نمی‌بیند بلکه یک نوع کوری سفید است که در آن شخص همه چیز را سفید می‌بیند، انگار که در یک دریایی از شیر به سر ببرد…

كوری مورد نظر ساراماگو كوری معنوی است. سازماندهی و قانونمندی و رفتار عاقلانه، خود، به نوعی آغاز بينايی است. ساراماگو كلام پيچيده و چند پهلويش را در دهان تك تك شخصيتهاي كتاب و مخصوصا در پايان کتاب در دهان زن دكتر گذاشته است:« چرا ما كور شديم، نمی دانم، شايد روزي بفهميم ، مي‌خواهي عقيدة مرا بدانی، بله، بگو، فكر نمی‌كنم ما كور شديم، فكر می‌كنم ما كور هستيم، كور اما بينا، كورهايی كه می‌توانند ببينند اما نمی‌بينند. »

مزیتی را که این کورها از آن برخوردار بودند، می‌توان توهم نور نام نهاد. در واقع برایشان فرقی نمی‌کرد که شب است یا روز، اولین پرتو سپیده دم است یا گرگ و میش غروب، آرامش دم صبح است یا غوغای دم ظهر، این کورها پیوسته در احاطه سفیدی روشنی بودند، مثل خورشیدی که از ورای مه بتابد.

بخشی از کتاب کوری

۱۴- کتاب وقتی نیچه گریست

درباره نویسنده:

«وقتی نیچه گریست» نوشته‌ی روان درمانگر و نویسنده‌ی معروف اروین یالوم است که در سال ۱۹۹۲ به زبان انگلیسی نوشته شد. او که دکترای روانپزشکیش را در دانشگاه بوستون کسب کرده است و استاد دانشگاه استنفورد نیز گشت و در همان سال ها الگوی روانپزشکی اگزیستانسیالیسم را پایه ریزی کرد و در سال ۲۰۰۲ نیز جایزه انجمن روانپزشکی آمریکا را نیز کسب کرد.

خلاصه داستان:

«دکتر یوزف بروئر» پزشک معروف و مشهور وینی است که نامه ای از طرف لو سالومه دریافت می کند که در آن نوشته شده است آینده فلسفه آلمان در خطر است. لو سالومه، معشوقه فیلسوف بزرگ، نیچه است که فکر می کند نیچه در پی خودکشی است و به کمک بروئر برای درمان او نیاز دارد. اما این تازه شروع داستان است…
در مورد کتاب هنگامی که نیچه گریست باید اشاره کرد که شخصیت های داستان کاملا واقعی هستند:

  • فریدریش ویلهلم نیچه، فیلسوف بزرگ آلمانی ۱۸۴۴ – ۱۹۰۰
  • یوزف بروئر، از جمله بهترین پزشکان اتریش که با کمک فروید روش روانکاوی با صحبت را توسعه داد.
  • زیگموند فروید،  عصب‌شناس اتریشی است که پدر علم روانکاوی شناخته می‌شود.
  • لو آندرئاس سالومه، دختر یک ژنرال روس بود که بیشتر به دلیل عشق نیچه به او شناخته می شود.
  • برتا پاپنهایم، یکی از افراد پیشگام در مددکاری اجتماعی

با وجود اینکه شخصیت ها در این کتاب واقعی هستند اما خود داستان صرفا تخیلات نویسنده است.

هسته اصلی کتاب ملاقات نیچه و بروئر است در صورتی که در واقعیت این دو هیچگاه همدیگر را ندیده اند.

بدترین مصیبت، امید است، چون عذاب را طولانی می کند.

بخشی از کتاب وقتی نیچه گریست

۱۵- رمان صد سال تنهایی

درباره نویسنده:

صد سال تنهایی به انگلیسی One Hundred Years of Solitude و اثری از گابریل گارسیا مارکز نویسنده کلمبیایی است که در سال ۱۹۶۷ منتشر شد. مارکز برای نوشتن این کتاب ۱۸ ماه خودش را در خانه اش حبس کرده بود که دسترنج این تلاش برنده شدن جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۸۲ میلادی برای او بود.

خلاصه داستان:

ماجرای کتاب از صحنه اعدام سرهنگ آئورلیانو بوئندیا آغاز می‌شود. درحالیکه مقابل جوخه اعدام ایستاده و خاطرات گذشته‌اش را مرور می‌کند، یعنی زمان آغاز به وجود آمدن دهکده ماکوندو زمانی که جهان چنان تازه بود که بسیاری چیزها هنوز اسمی نداشتند و برای نامیدنشان می‌بایست با انگشت به آنها اشاره کنی. در رمان صد سال تنهایی به شرح زندگی شش نسل خانواده بوئندیا پرداخته شده که نسل اول آن‌ها در دهکده‌ای به نام ماکوندو ساکن می‌شود.

صد سال تنهایی یک رمان خیالی است که از زبان سوم شخص روایت شده است.

کتاب سرشار از تمثیل ها و نمادهاست و در مجموع به سبک رئالیسم جادویی نگارش شده است.این سبک سبکی است که یکسری اتفاقات واقعی رخ می دهد اما سرمنشا آن اتفاقات جادو و خیال است.

به عبارتی رئالیسم جادویی حد وسطی بین واقعیت و خیالات محض است. مانند بارانی که ۱۴ سال می بارد و تمامی ندارد و بعد قطره های باران تبدیل به گل می‏شود و از آسمان گل می‏بارد.

اولاً تعداد شخصیت‏ها در این داستان زیاد است، ثانیاً چون اسامی شخصیت‏ها بر اساس نام پدر و پدر بزرگ‏هایشان نام گذاری شده است ممکن است سبب گیج شدن مخاطب شود.

خوزه آرکادیو، ناگهان لبه برگردان های کت او را چسبیده و از زمین بلند کرد و صورت او را در مقابل صورت خودش گرفت و گفت: این کار را برای این انجام دادم که ترجیح میدهم جسم زنده ی تو را با خودم به این طرف و آن طرف بکشم، نه جسد مرده ات را.

بخشی از کتاب صد سال تنهایی

۱۶- کتاب عامه پسند

درباره نویسنده:

«عامه پسند» رمان معروف و زیبای چارلز بوکوفسکی  نویسنده و شاعر دورگه آلمانی-آمریکایی است آخرین کتاب و از نظر بسیاری از خوانندگان بهترین کتاب او به شمار می رود رمانی که تخیل و واقعیت را جوری به هم آمیخته که خواننده را تحت تاثیر قرار می دهد.

خلاصه داستان:

عامه پسند ماجرای کارآگاه خصوصی به نام نیک بلان است کارآگاهی که توهم این را دارد که بسیار باهوش است و از پس پرونده های حساس بر خواهد آمد در واقعیت اما کارآگاه باهوشی نیست! او چند پرونده پیشنهاد می شود تا بتواند خودش را ثابت کند اولین پرونده از طرف زنی بسیار زیبا و خیره کننده به او محول می شود پرونده ای که در آن قرار است نیک بلان درآن سلین نویسنده معروف فرانسوی را که چندین سال پیش مرده است پیدا کند این زن که چنین درخواستی از بلان دارد، او معتقد است که او نمرده است…

نام اصلی کتاب pulp است. پالپ به روزنامه‌ها و مجلات زرد گفته می‌شود که هیچ ربطی به عامه‌پسند ندارد، اما مترجم کتاب، از اسم فیلم pulp fiction الهام می‌گیرد و این عنوان را انتخاب می‌کند.

این رمان را بهترین رمان چارلز بوکفسکی دانسته‌اند. بوکفسکی که بارها و بارها با مرگ دست‌وپنجه نرم کرده بود، در حال نوشتن رمان عامه پسند ناگهان متوجه می‌شود که به سرطان خون مبتلا شده است و بی‌تردید دیدگاهی که در این کتاب به مرگ دارد، تحت تأثیر بیماری‌اش قرار گرفته است. او در رمان عامه پسند، مانند اغلب آثارش به فقر و زندگی در محله‌های پایین پرداخته است. چیزی که قبل از خواندن توجه خواننده را جلب می‌کند، عبارتی‌ست که بوکفسکی کتاب را به آن تقدیم کرده: «تقدیم به بد نوشتن.»

پرسیدم: «چه‌طور شما عوضی‌ها می‌تونید این‌قدر بی‌احساس باشید؟» جانی گفت: «ساده‌ست، ما همین‌جوری به‌دنیا اومدیم.» 

بخشی از کتاب عامه پسند

۱۷- رمان خرمگس

درباره نویسنده:

کتاب خرمگس با عنوان اصلی The Gadfly اثری از اتل لیلیان وینیچ است که برای اولین بار در سال ۱۸۹۷ منتشر شد.  رمان خرمگش بی شک قوی ترین رمانی ست که نه تنها تقدسات پوچ کلیسا را در هم میشکند بلکه فرا تر از هر چیز، عشقی عمیق را به خوانندگان عرضه میکند. عشق به آزادی و انسانیت.

خلاصه داستان:

شخصیت اصلی این رمان، آرتور است. پسر جوانی که گذشته مبهی دارد و شاگرد مونتانلی، پدر روحانی و مدیر آموزشگاه طلاب است. رابطه آرتور با مونتانلی چیزی بیش از یک رابطه شاگرد و استادی است و به نظر می‌رسد پیوند عمیقی میان آن‌ها برقرار باشد. آرتور پدر و مادر خود را از دست داده است و چند برادر ناتنی دارد که با آن‌ها رابطه خوبی ندارد. کودکی را در تنهایی سپری کرده و به همین خاطر تا این حد با پدر روحانی رابطه خوبی دارد.

دلیل انتخاب عنوان کتاب : خرمگس کسی است که نظریات و باورهای عموم جامعه و همچنین نحوه اداره امور را به چالش می‌کشد. اولین بار، افلاطون بود که سقراط را به خرمگسی تشبیه کرد که اسبِ بی‌حسِ سیاست آتن را آزار می‌داد و سعی در بیداری آن داشت. در این رمان نیز، اتل لیلیان وینیچ توجه بسیار بسیار ویژه‌ای به کاراکتر اصلی دارد و آرتور را خرمگسی می‌داند که تلنگری برای همگان است.

فایده پیمانها چیست، این پیمانها نیستند که در میان مردم بستگی ایجاد می‌کنند. اگر انسان احساسی خاص نسبت به چیزی داشته باشد، این احساس او را بدان وابسته می‌سازد؛ ولی اگر چنان احساسی در او نباشد هیچ عاملی قادر به ایجاد چنان وابستگی‌ای نخواهد بود.

بخشی از کتاب خرمگس

۱۸- کتاب انسان خردمند

درباره نویسنده:

کتاب انسان خردمند ؛ تاریخ مختصر بشر (Sapiens: A Brief History of Humankind) برای اولین بار به زبان عبری و در سال ۲۰۱۱ توسط یووال نوح هراری، نویسنده و استاد ۴۳ ساله دانشگاه آکسفورد، به رشته تحریر درآمد. این کتاب در سال ۲۰۱۴ به انگلیسی ترجمه و «هارپر» آن را منتشر کرد.

خلاصه داستان:

کتاب انسان خردمند، به بررسی تاریخ موجودیت انسان از دوران انسان باستان در عصر سنگی تا قرن بیست و یکم می‌پردازد. یووال هراری نویسنده کتاب انسان خردمند، تاریخ را به چهار بخش تقسیم می‌کند:

  1. انقلاب شناختی
  2. انقلاب کشاورزی
  3. وحدت انسان‌ها
  4. انقلاب علمی

بحث اصلی کتاب انسان خردمند، آن است که انسان‌های هوشمند، تنها به این خاطر بر جهان حاکم شده‌اند، که تنها حیواناتی دارای انعطاف‌پذیری زیاد در همکاری هستند. به گفته هراری، انسان‌های ماقبل تاریخ ممکن است مرتکب یک نسل‌کشی عظیم شده باشند که منجر به انقراض گونه‌های دیگر انسان مانند نئاندرتال‌ها شده‌ باشد.

در ادامه کتاب انسان خردمند عنوان شده است، دلیل این‌ که انسان‌های هوشمند می‌توانند با انعطاف‌پذیری زیادی همکاری کنند، باور به چیزهایی مانند خدایان، ملت‌ها، پول و حقوق بشر است، که تنها در تخیلات‌شان وجود دارد.

این کتابِ یووال نوح هراری، همواره در لیست کتاب‌های پرفروش قرار داشته است و شخصیت‌هایی مثل باراک اوباما (۴۴مین رئیس جمهور آمریکا) و بیل گیتس (بنیانگذار مایکروسافت) خواندن آن را پیشنهاد کرده‌اند.

پول سکه و اسکناس نیست. پول هرآن چیزی است که انسان‌ها تمایل دارند با استفاده از آن بتوانند به طور نظام‌مند ارزش چیزهای دیگر را به منظور مبادله کالاها و خدمات نشان دهند. 

بخشی از کتاب انسان خردمند

۱۹- رمان ۱۹۸۴

درباره نویسنده:

رمان ۱۹۸۴ (یا هزار و نهصد و هشتاد و چهار) نوشته جورج اورول است. او این کتاب را تقریبا چهار سال بعد از رمان مشهور قلعه‌ی حیوانات نوشته است. جورج اورول در این کتاب حکومتی تمامیت‌خواه را به تصویر می‌کشد که بر تمام جنبه‌های زندگی مردم جامعه‌اش، نظارت و کنترلی همه جانبه دارد. 

خلاصه داستان:

در رمان ۱۹۸۴ دنیا شامل سه کشور بزرگ اقیانوسیه، اوراسیا و ایستاسیا است. وینستون اسمیت شخصیت اصلی داستان است که در شهر لندن (در کشور اقیانوسیه) زندگی می‌کند. نظام سیاسی این کشور بدین گونه است که در راس قدرت رهبر آن، یعنی «برادر بزرگ» قرار دارد، سایر تقسیم‌بندی‌های جامعه شامل اعضای رده‌بالای حزب، اعضای عادی حزب و طبقه کارگر می‌شود.

در کشور اوشینیا مردم بیش از حد به کار گرفته می‌شوند، غذا به اندازه کافی نیست، آدم ها هویت ندارند، عشق و علاقه و احساس بین افراد ممنوع شده است، ساختمان‌ها به غیر از ساختمان‌های دولتی همه پوسیده و مخروبه هستند، موشک‌ها و خمپاره‌ها ناگهان منفجر می‌شوند و…

حزب، سه شعار معروف دارد که بر بدنه وزارت حقیقت حک شده است:

  • جنگ صلح است
  • آزادی بردگی است
  • جهل قدرت است

۱۹۸۴، یکی از شاهکارهای مسلم ادبیات جهان که تأثیر زیادی در فرهنگ عامه و رسانه‌ای جهان گذاشته است

فقط چهار طریق برای سقوط یک طبقه حاکمه وجود دارد: یا از خارج مورد حمله قرار می گیرد و مغلوب می شود، و یا به حدی در حکومت عدم کفایت نشان می دهد که توده های مردم تحریک به انقلاب می شوند و یا اجازه می دهد که یک طبقه متوسط ناراضی به وجود آید و یا آنکه اصولا اعتماد به خود و علاقه به حکومت را از دست می دهد.

بخشی از کتاب ۱۹۸۴

۲۰- رمان عشق در روزگار وبا

درباره نویسنده:

کتاب عشق سالهای وبا یکی از عاشقانه های معروف جهان نوشته‌ی گابریل گارسیا مارکز نویسنده‌ی کلمبیایی است. دو اثر بسیار مشهور و محبوب مارکز، صد سال تنهایی(که در بالای مقاله معرفی شد) و عشق در روزگار وبا است که در ایران هم طرفداران بسیاری دارد.

خلاصه داستان:

 فلورنتینو، جوانی لاغر اندام و نحیف از خانواده ای متوسط است. او فرزند نامشروع مردی است که صاحب یک شرکت کشتیرانی است. او در کودکی پدرش را از دست داده است و با مادرش که مغازه ای خرازی دارد زندگی می کند. در جوانی در تلگرافخانه مشغول کار می شود و وقتی برای رساندن یک تلگراف به خانه ای وارد می شود، با دیدن دختر خانواده (فرمینا) عاشق او می شود. فرمینا که مادرش را در کودکی از دست داده است با پدرش زندگی می کند و….

در سال ۲۰۰۷ از روی این کتاب یک فیلم هم ساخته شده است. مارکز هرگز اجازه نداده بود از روی کتاب های او فیلمی ساخته شود اما بالاخره اجازه داد که عشق سالهای وبا به فیلم تبدیل شود. گفته می شود او مبلغ ۷ میلیون دلار بابت این کار دریافت کرده است.

در هشتاد و یک سالگی هنوز عقلش می رسید که فقط با چند نخ نازک و پوسیده با این جهان پیوند دارد، نخ هایی که ممکن بود بدون هیچ گونه احساس درد پاره شوند. خیلی ساده، با یک غلت زدن عوضی در هنگام خواب. تمام سعی و کوشش خود را به کار می برد تا آن نخ ها پاره نشوند چون می ترسید که در ظلمت مرگ، خدا را جلوی چشم خود نبیند.

بخشی از کتاب عشق در روزگار وبا

۲۱- رمان بابا گوریو

درباره نویسنده:

بابا گوریو (به فرانسوی: Le Père Goriot) رمانی اثر انوره دو بالزاک نویسنده رئالیست فرانسوی است که در سال ۱۸۳۴ در مدت چهل روز نوشته شد و نخستین بار در مجله پاریس منتشر گردید و در سال ۱۸۳۵ به صورت کتاب منتشر شد.

خلاصه داستان:

این کتاب در مورد پیرمرد رشته فروش سابق، گوریو است که دو دخترش را از هرچیزی در این دنیا بیشتر دوست دارد و به معنای واقعی کلمه حاضر است برای آن ها بمیرد. گوریو یک پیرمرد با عزت و احترام است که همه ثروت خود را برای خوشبختی دخترانش خرج کرده و حالا خود در پانسیون خانم ووکر زندگی ساده ای دارد. در این پانسیون گوریو را بابا گوریو صدا می زنند.

بابا گوریو به خاطر علاقه بیش از خود به دخترانش، همه جور رنجی را تحمل می کند. از رنج تحقیر شدن توسط دامادهایش گرفته تا رنج گرسنگی و حتی نادیده گرفته شدن توسط دختران خودش. او فقط می خواد دخترانش در زندگی کمبودی نداشته باشند.

بالزاک برای مجموعه آثار خود – که در حدود ۹۰ رمان و داستان کوتاه است – نام «کمدی انسانی» را انتخاب کرده است. در این میان، بابا گوریو را می توان پدر منظومه «کمدی انسانی» دانست.

چیزی به اسم اصول اخلاقی وجود ندارد، هرچه هست رویداد است؛ قانون وجود ندارد، هرچه هست شرایط است: انسان برتر با رویدادها و شرایط کنار می آید و آن ها را هدایت می کند.

بخشی از کتاب باباگوریو

پایان پارت اول

فکر می‌کنید جای کدام کتابها در این میان خالی است؟ لطفا شما هم با معرفی کتاب خوب به کامل‌تر شدن این مطلب کمک کنید. این مطلب هرچند وقت یک‌بار به‌روز‌رسانی خواهد شد تا لیست کتاب‌های خوب از دیدگاه شما کابران گرامی کامل شود.

مقاله‌های دیگر از این نویسنده

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی دارید؟ بپرسید
در ساعات کاری پاسخگوی شما هستیم
برای چت واتساپ یا تلگرام را انتخاب کنید